Lærerplan for Gevir Akademi

Gevir Akademi vil forholde seg til den Læreplanen som er satt for VG2 frisør. Vi vil i stor grad jobbe med teorien i salongarbeidet for at du i større grad skal se sammenheng mellom teori og praktisk arbeid.

Skolen er godkjent som læreplass hos Statens Lånekasse. Som elev hos oss vil du derfor kunne søke om rett til støtte etter Statens Lånekasse lover og regler. Vi i Gevir kan bistå med hjelp til denne prosessen. For ytterligere spørsmål send oss gjerne en mail.

Lærerplanen og påfølgende timeplan er utarbeidet av yrkesfaglærer, Adjunkt Barbro Sørlien og er støttet av Lånekassen. Undervisningen varer i intensive 5 måneder hvor et semester hos Gevir Akademi vil bestå av 800 timer. Det er opptak to ganger i året med skolstart i januar og august.

Vi vil benytte en del av timene i faget ‘yrkesfaglig-fordypning’ til utplassering i bedrift. Dette vil gjøre at du blir godt kjent med bedriftene i bransjen, og vil sikre at læretiden blir suksessfull for begge parter.

Vi vil i større grad enn offentlige skoler, jobbe mer sømløst i fordelingen av felles programfag.

Programfagene vi jobber med er:

• Kunde kommunikasjon og arbeidsliv

• Produktutvikling og produksjon

• Yrkesfaglig fordypning

• Nå kompetansemålene i læreplanen for VG2 frisør.

Kjerneelementer:

Hårverktøy og -teknikk

• Hårets oppbygning

• Klippeteknikker og stylingteknikker, teoretisk og praktisk

• Hårfarge, teoretisk og praktisk

• Strukturendring

• Vedlikehold av verktøy og ulike teknikker ved bruk av verktøy.

• Nasjonale og internasjonale trender

• Hygienerutiner

• HMS

• Pivot Point Lab

Kommunikasjon, Markedsføring og Kundeservice

• Kommunikasjon i møte med kunder/ oppdragsgiver

• Analysere, tolke og utføre behandlinger på en profesjonell og faglig måte

• Ulike kommunikasjonsformer, digital, visuelt, kroppsspråk

• Formidling og presentasjon av tjenester og produkter på ulike arenaer for frisøren og

bedriften

Arbeidsliv og Yrkesidentitet

• Følge krav til gjeldene HMS

• Forståelse av at arbeidsprosesser og kjemiske produkter kan påvirke egen helse og

miljøet

• Beskyttende tiltak

• Forståelse for økonomi og lønnsomhet i valg av fremgangsmåte og arbeidsprosess

• Refleksjon over etiske og forsvarlige behandlingsprosesser

Tverrfaglig temaer:

Folkehelse og livsmestring

• Menneskeverdet jobbes naturlig inn i undervisningen i praksis og visuelt

• Mangfold og identitet jobbes med teoretisk og praktisk ved å lære om alle hårtyper/ etnisiteter og prosjektoppgave på stilhistorie

• Jobbe aktivt med felles verdier og forståelse for at vi har et samfunn med mangfold

Bærekraftig Utvikling

• Kritisk tenking og etisk bevissthet

• Evne til refleksjon og vurderinger av egen praksis og samhandling med andre mennesker

• Jobbe aktivt for skapertrang, engasjement og utforskertrang

• Respekt for naturen og miljøbevissthet

• Informasjon om kjemiske stoffer i behandling av hår og å vurdere valg av dette. Samt benyttelse av hygiene og beskyttelses tiltak i bruken av kjemikalier.

• Reflektere kritisk rundt forbruk, avfallshåndtering og miljøpåvirkning av materialer og produkter, og ressursutnyttelse med tanke på miljø og økonomi.

• Demokrati og medvirkning. Vi vil jobbe aktivt med elevmedvirkning ift oppgaver og tester og vurdering av eget arbeid

Grunnleggende ferdigheter:

Sosial læring

• Dialog, vennskap, samarbeid, medbestemmelse og medansvar vil være en naturlig del av opplæringen og skolehverdagen

• Benytte seg av fagterminologi i drøfting og refleksjon over faglige emner.

• Bygge opp evner til argumentasjon og tilpasse kommunikasjonen til mottaker og formål.

• Å kunne lese

• Bruke faglitteratur skriftlig for å finne og vurdere informasjon om produkter, framgangsmåter og avtaler og kilder kritisk.

• Analysere skriftlig og visuelt språk i frisørfaget for å trekke faglige slutninger.

• Å kunne regne

• Benytte og beskrive geometri, måleenheter, blandingsforhold og tabeller.

• Utføre beregninger og begrunne valg ved ulike behandlinger.

• Tolke og presentere resultater som påvirker kostnader knyttet til tjenester og produkter.

Digitale ferdigheter

• Benytte digitale ressurser til å søke etter og innhente informasjon og kommunisere og presentere eget arbeid.

• Kunnskap om kildebruk, kildekritikk og etisk bevissthet ved bruk av kilder.

• Etisk bevissthet og vise digital dømmekraft samt følge normer og regler rundt dette.

• Bevissthet på bruk av sosiale medier.

• Benytte Pivot Point Lab gjennom hele semesteret.

Kompetanse mål og vurdering:

Kommunikasjon, klipp og frisyreforming

• Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid og arbeidsprosesser

• Hva er kommunikasjon og hvordan kan vi bevisst bruke ulike kommunikasjonsformer i en arbeidshverdag.

• Etiske problemstillinger i møte med ulike kundegrupper og vurdere ulike strategier for å møte kundens forventninger.

• Gjøre rede for valg av teknikker, produkter og verktøy, og benytte disse på en hensiktsmessig måte ift kundens forventninger.

• Gjennomføre grunnleggende klippeformer og effileringsteknikker.

• Kombinere flere klippeformer og skape maskuline og feminine former.

• Utforske og bruke tradisjonelle og aktuelle teknikker i frisyreforming til å skape ulike former og utrykk.

• Benytte arbeidsbeskrivelser, fagterminologi, digitale ressurser og visuelle hjelpemidler i arbeidsprosesser, dokumentasjoner og presentasjoner. Pivot Point Lab

• Hårets oppbygging, hårtyper, teksturer og gjøre rede for hva som påvirker hårets kvalitet.

• Hår og hodebunnsproblemer og vurdere hvordan produkter, helse og ernæring kan påvirke.

• Anvende teori om hår og hodebunn ved hodebunnsmassasje

• Hårfarging Fargeteori og praktisk arbeid. Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumenter arbeidsprosessene ved farge og strukturendring.

• Strukturendring teori og praksis ved permanent eller ved hjelp av stylingteknikker

• Trender ha kunnskap og forståelse for ulike trender

• Produktkunnskap.

• Vurdere og benytte ulike former for markedsføring av frisørfaget, salongen og frisøren.

• Utforske og drøfte betydningen av historie moter, trender, tradisjoner og kulturelle utrykk.

• HMS benytte og begrunne benyttelse av disse

• Forbruk, avfallshåndtering og materialvalg, og bevissthet om hvordan disse påvirker miljøet

• Yrkesetikk

• Drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet.

• Hygiene og smittevern

Underveisvurdering

• Etter hvert tema vil elevene ha en test i dette. Skolen vil benytte elevmedvirkning i utforming av vurderingskriterier, samt kombinere skolens og elevenes ønsker om innhold i testene.

Prøveeksamen

• Skolen vil ha en tverrfaglig praktisk eksamen hvor fellesprogramfag inngår.

• Eksamen skal ha en forberedelses del.

• Eksamen blir lagt opp med en teoretisk del og en praktisk del, slik at eleven får vist sin kompetanse i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.

• Eksamen vil ha tallkarakterer.